Отделка изразцами


Изразец (фото, видео): что это, как им облицуют печи и камины, история и инновации в изразцовом деле

Содержание

Проходя мимо старинного храма или находясь в гостях у владельца частного загородного дома, вы можете иногда заметить на стенах или печных конструкциях яркую, рельефную плитку. А если вы затеяли постройку сруба, если цените старые, добрые традиции древнего зодчества, в вашу голову может прийти мысль «кажется эти штуки называются изразцами…»

Действительно, скорее всего, это оно и есть, хотя люди бывает путают изразцовую майолику с лепниной или декоративной плиткой. Ведь современная отрасль отделочных материалов предлагает даже гипс и пенопласт для отделки фасадов и фальш-каминов. Нетрудно обмануться!

Так что же такое изразец?

Изразец — это керамический элемент из обожженой глины для украшения печей и каминов, внутренних и внешних стен зданий, покрытый глазурью и часто украшенный росписью. Как правило, такой декор весьма ярок, и частенько используется в местах, где фантазия архитектора или дизайнера по интерьеру не ограничивается типовым решением.

Изразцы в повседневной жизни можно наблюдать на сооружениях, связанных со сферой культуры, искусства и религии. Однако, всё большую популярность он набирает в сфере проведения дорогих эксклюзивных ремонтов, где дизайн может быть выполнен в средневековом, восточном или русском стиле, где современные элементы декора будут выглядеть просто несуразно.

Обычно, при таком подходе заказчик хочет видеть не только голый сруб и побеленную русскую печь, но и какую-то впечатляющую отделку, подобную той, что была у помещиков и купцов в доме. В общем, если вам интересны необычные интерьерные решения, тогда вам с изразцами по пути.

Факты об истории распространения изразцов в нашей стране

Изразцы как глазурованные глиняные элементы зданий и сооружений появились довольно давно. Похожая майолика встречается даже в древностях Востока. Благодаря своей красоте и долговечности она быстро оказалась в домах богатых мира сего.

Также, глазурованная керамика нашла своих ценителей и в странах Западной Европы на территории таких стран, как Германия и Голландия. Бело-голубая отделка каминов и стен знакома многим туристам и знатокам.

Придя на земли Руси из Византии, керамика быстро завоевала, начиная с 10 века просторы храмов, княжеских палат, а к 14 веку была довольно таки широко распространена. В 17 веке это ремесло обрело второе дыхание от западных стран. В то время изразцы изготавливались преимущественно из красной глины. Кроме того, использовалась и светлая гжельская с покрытием на основе свинцовой глазури. Такие изразцы имели зеленый цвет и назывались муравлеными.

Многоцветная майолика уходит корнями в далекое прошлое Новгородской земли. Если быть точными, речь идет о селе Богородицкое, располагавшегося вблизи Валдайского Иверского монастыря. Патриарх Никон в свое время большое внимание уделял строительству данного здания, поэтому к работам были привлечены лучшие ремесленники, в том числе и иностранные. Благодаря привлечению таких специалистов и было заложено основание для распространения многоцветной поливной керамики. Такие изразцы в народе назывались ценинными (хотя справедливости ради, следует отметить, что муравленые изразцы изначально не именовались таковыми).

Большое распространение получила в то время четырехцветная керамика на основе оловянных глазурей синего, бирюзового, желтого и белого цветов. В короткие сроки она перекочевала в ремесленные цеха Московской гончарной слободы, где и закрепилась, а затем стала распространяться по остальным регионам России. Традиции, заложенные в древние времена отечественными мастерами были столь сильны, что их не удалось разрушить даже Петру I, желавшему внедрить привычный для тогдашней Европы бело-голубой стиль голландских изразцов.

Отличие изразца от плитки

Чем же отличается изразец от обычно декоративной плитки? Изразцы имеют специальное крепление для размещения их на печах и каминах. Оно имеет к тому же функции защитные и теплосберегающие и называется румпой.

Румпа — это выступ на тыльной стороне, располагающийся по контуру изразца и с пересечением в центре, высотой, как правило, не более девяти сантиметров. Иногда бывает круглой формы. Современные изразцовые крепления это по сути мини-румпы, поскольку усовершенствовались технологии, и обычно большие выступы просто не требуются. Такая майоликовая керамика выступает за счет крепления не более, чем на 2 сантиметра, и уже меньше увеличивает площадь поверхности, а значит для дизайнеров интерьера более предсказуема. Особенно, если это касается реставрации печной конструкции.

Виды изразцовой росписи, определения и специфика городов

  • Муравленые изразцы. Они, как уже говорилось ранее, покрывались зеленой свинцовой глазурью. В некоторых случаях такая поливная керамика была другого цвета, но тем не менее называлась муравленой. Большое распространение такие изразцы получили во времена, когда еще была плохо развита полихромная роспись. Однако, и по сей день она применяется на фасадах зданий и печных конструкциях, поскольку далеко не всегда стилистика подразумевает наличие на элементах декора цветастых элементов. Например, если мы имеем дело с комнатами, выдержанными в строгих тонах, где больше 2-3 цветов просто не предусмотрено дизайнерской концепцией. Как правило, упор здесь делается в большей степени на красоте рельефа керамики.
  • Воронежские изразцы. Производство братьев Поповых, экспортировавшее свой товар даже зарубеж, заслуживает того, чтобы рассказать об этой школе мастеров города Воронежа. Местные изразцы в основе своей цветовой гаммы имели зеленые, желтые и бордово-коричневые цвета. Этому способствовали естественность и доступность данных красок в отсутствие современного химпрома.
  • Ярославские изразцы.

    Эти изразцы отличаются особым рельефным изображением и самобытной цветовой композицией. На зданиях Ярославля до сих пор можно встретить характерную цветочную розетку. Всего таких розеток насчитывается шесть видов, отличающихся в основном количеством лепестков.

    Ярославский изразец на фасаде древнего храма

    Полевые цветы, вазы, птицы, ягоды и фрукты, — вот что обычно представлялось ярославскими мастерами зажиточным заказчикам. Розеточный орнамент символизирует благополучие, а это было весьма уместно в этом городе купцов. Ярославские изразцы широко применяли как для интерьера дворцовых зданий, так и для облагораживания фасадов.

  • Итальянская майолика. Если вы увидели салатово-оранжево-желтую керамику на камине, скорее всего, вы имеете дело с делом итальянских мастеров или тех, кто хочет им подражать. Также небольшой контраст создается за счет терракотой окраски, которая мягко подчеркивает некоторые из элементов облицовки. Яркий, позитивный образ, между тем, подразумевает отсутствие большого контраста. Всё мягко и по-домашнему. Кроме того, итальянская майолика содержит временами и голубовато-серые оттенки.
  • Голландские (европейские) изразцы. Отличаются тем, что в подавляющем большинстве случаев не имеют рельефа, что нисколько не преуменьшает их ценность. Преимуществом данного направления является роспись. Цвета, белый и голубой, составляют базу этих изразцов, однако, подобно итальянскому стилю, иногда присутствуют терракотово-желтые элементы. Детальная проработка рисунка голландской керамики — вот что делает ее невероятно сложной для производства. Не всякий человек способен нарисовать картину на небольшом кусочке глазурованной глины. Если вы цените изобразительное искусство, то такой декор вам обязательно понравится.
  • Гжельские изразцы. печная конструкция из гжельских изразцов

    Они по цветовой гамме очень сильно напоминают голландские, однако к белому цвету идет насыщенный синий вместо голубого. Кроме того, в отличие от европейских собратьев гжельский декор более минималистичен. Типичные элементы, изображенные на нем — цветы и листочки. Бонусом является огромное изобилие доступной керамической посуды, что для дизайнера интерьера является простым и изящным решением. Не надо ломать голову надо составлением композиции — все элементы согласуются друг с другом и уже в продаже, на заказ разве что изразцы и некоторые вазы.

  • Калужские изразцы.

    Особенностью данных изразцов является их прямоугольная форма, а также достаточно минималистичный вид, если говорить о панно. Отдельные изразцы, как правило, имеют цветное обрамление по краям, пустое пространство в центральной части, а посередине — небольшое изображение. Как правило, это букеты, корзины, наполненные цветами, всадники или мифические животные вроде грифона.

  • Майолика с восточным орнаментом. Цвета росписи — оранжево-коричневый, красный, синий, бирюзовый или зеленый. Некоторые пустоты могут заполняться бежевым цветом. Особого внимания заслуживает концепция изображения: здесь может быть два основных варианта и, реже, комбинированный. Первый — геометрические фигуры, такие как прямоугольники, звезды, ромбы, круги. Второй представляет из себя композиции, состоящие из спиралей и стеблей-вьюнов. Иногда используются конкретные изображения фруктовых деревьев, людей-войнов и животных. В таком случае, хотя и сохраняется типичный стиль, восточного орнамента изображено крайне мало. Впрочем, такую реализацию вполне можно назвать восточной, хотя бы в силу ее происхождения.
Изразец в восточном стиле

Технология изготовления изразцов

Стоит отметить, что современные производства изразцов всё же несколько отличаются от древних. Технологии позволяют сделать всё быстрее и качественнее, с соблюдением норм и стандартов, что сложно реализовать при их отсутствии. А это означает повышение производительности, разумные сроки и рост показателей качества продукции. Так что ручной, творческий труд вполне может уживаться с нашим высокотехнологичным настоящим без ущерба для дела.

Итак, какие же этапы производства изразцов можно выделить?

  1. Подготовка глиняной массы. Основной материал для создания изразцовой керамики — красная глина. На этом этапе ее увлажняют. Далее, её нужно хорошенько размять, чтобы не образовалось воздушных пространств, приводящих к трещинам и даже полному раскалыванию изразца.

  2. Формоподготовка. Поскольку эта продукция зачастую имеет рельеф, необходимо создать форму, с помощью которой можно было бы получить заготовку сложной геометрии. Неточности на данном этапе приведут к тому, что придется всё переделывать или затратить больше сил на доработку. В древности формы изготавливались из дерева, сейчас они чаще всего из гипса. Такой материал более практичный и проще обрабатывается, что сокращает сроки изготовления и риски ошибок. Помещенная внутрь формы глина тщательно утрамбовывается вручную.
  3. Сушка. После того, как мы получили заготовки, переносим их в специальные сушильные помещения и камеры. Там будущие изразцы сохраняются до тех пор, пока влага не уйдет в достаточном количестве для проведения последующей работы.
  4. Обработка. Полученные образцы отправляются на обработку, где их инструментом очищают и удаляют лишнее, приводя их к тому виду, который необходим заказчику. Когда нужная геометрия получена, глина после тщательной очистки отправляется на обжиг.
  5. Утильный обжиг. На данном этапе проводится первый обжиг будущей керамики. Он необходим для повышения прочности черепка, удаления оставшейся влаги, т. н. спекания. Однако, следует помнить, что слишком большой коэффициент расширения черепка по отношению к аналогичному у глазури приведет в дальнейшем к образованию дефекта, называемого отскок. Поэтому, температурный и временной режим выбираются так, чтобы это не навредило последующим работам.

  6. Покрытие глазурями и роспись. На данном этапе вступают в работу художники. Они тщательно покрывают глазурями поверхность изразца, прорисовывают все детали композиции.
  7. Политой обжиг. Это один из самых ответственных этапов в производстве изразцовой продукции. Специалист действует в строгих временных рамках, задавая достаточно точную температуру для получения наилучшего результата.

После финального обжига изразцы аккуратно укладывают, еще раз внимательно осматривают на предмет недоработок. И если всё устраивает, можно отправлять к на объект с печником.

А как же секреты? Давайте поговорим и о них.

Секреты производства изразцов — типичные ошибки

  • Сборка. Такой дефект может образовываться при плохой обдувке черепков на стадии финального обжига. Пыль ваш главный враг в данном деле. Но не только она, но и глазурь. Некачественная глазурь! Иногда сборки выглядят даже неплохо, но в целом это, конечно, нельзя назвать чем-то хорошим.
  • Отслаивание глазури. А вот эта ошибка уже чаще связана с переобжигом. Стараясь хорошенько обжечь изразец, неопытный человек может запросто в этом перестараться. Впрочем, иногда не стоит винит в этом температуру — глазурь слишком мелкого помола также является причиной ее последующего отслаивания.
  • Прыщи. Это плотные вздутия на поверхности обожженной керамики. Такой дефект возникает, если поверхность черепка была загрязнена органическими веществами и водой. Это происходит при недостаточно высокой температуре утильного обжига.
  • Вспенивание. Если глазурь вспенивается, вероятно, виновата печная среда (но не всегда). Высокое содержание серы в продуктах сгорания является частой причиной такого дефекта. В некоторых случаях, вредитель — слишком высокая температура или длительное время обжига (в противоположность прыщам). Иногда для предотвращения вспенивания помогает замена состава самой глазури.
  • Пятна. Это достаточно частая ошибка у производителей керамики. Представляют собой крупные точки, отличающиеся по цвету от основного. Почему так происходит? Обычно углерод выгорает, но, например, при недостатке кислорода в печах не происходит достаточного окисления органики. Результат — пятна.

Применение изразцов в печном деле и на фасадах зданий

Современное дизайнерское искусство отличается от традиционного большим полетом фантазии и свободой решений. Поэтому совершенно нормально отказаться от некоторых привычных отделочных материалов и спокойно применять изразцы для достижения своих целей. Где вы можете порадовать заказчика майоликой?

Прежде всего, владельцев частного дома можно удивить предложением украсить фасад загородного дома изразцами в строгом или ярком, жизнерадостном стиле, в зависимости от поставленной задачи. Неслучайно же они применялись в древности! Декоративная поливная керамическая плитка заменяла в те времена красоту драгоценных камней. И способна составить конкуренцию и современным материалам.

Какой же уют без камина, у которого можно удобно присесть с кружкой кофея? Какая хозяйка, любящая готовить выпечку, откажется от печи? Какой гостеприимный хозяин скажет твердое «нет!» мангальному комплексу?

Печные конструкции создают неповторимую атмосферу в доме. Но только, если они действительно красивы. Наши мастера полагают, что только изразцы способны дополнить великолепием такие печные сооружения. Посмотрите, ведь это настоящие произведения искусства.

Если вам понравилась эта информация или у вас есть замечания, напишите, пожалуйста, пару слов или даже позвоните. Мы будем рады дополнить этот путеводитель тем, что интересно вам. Если вы — дизайнер интерьера, архитектор или печник, у нас всегда есть что обсудить с вами. Звоните сейчас: +7 (495) 150-40-86 .

тиль - Википедия

Теотиуакандаги ушбу девор расмида (таксминан 200-йил) персонаж огъзидан нуткни ифодаловчи о`рогълик хат чикиб келяпти.

до деб мураккаб мулокот тизимига йоки шу тизимни о`рганиш ва ишлатиш гобилиятига айтилади. Tilni oʻrganuvchi sohaga tilshunoslik deyiladi. Джахон тиллари микдорини аниклаш учун тил ва шева орасида фарк орнатиш зарур. Шунга карамай, тиллар сони 6–7 мин орасида, деб хисобланади. Табий тиль созлашув йоки имо-ишора оркали таркалади, бирок хар кандай тиль эшитиш, ко'риш, сэзиш стимуллари йордамида йозув, шрифт Брайля йоки хуштак каби иккиламчи воситага кодланиши мумкин.Бу odam tili modallikdan mustaqil boʻlgani uchun ilojli. Keng maʼnoda тиль атамаси остида бирор muloqot tizimining tayinli qoidalari majmuasi tushuniladi. Барча тиллар семиозисга, яʼни белгиларни тегишли маʼноларга боглаш джарайонига таянади. Огъзаки ва имо-исхора тиллари рамзлар кетма-кетлигини со'з йоки морфема qилиб шакллантирувчи фонологик тизим хамда со'з ва морфемалар кетма-кетлигидан ибора ва гапларни хосил qiluvchi синтактик тизични оладь.

Одам тили унумдорлик, рекурсивлик ва силювчанлик сюсусиятларига эга эканлиги хамда иджтимоий келишув ва органишга бутунлай асослангани учун уникалдир.Binobarin, uning murakkab tuzilishi hayvonlar muloqotiga nisbatan Juda keng ifoda ва qoʻllanishlar koʻlamini beradi. Til erta homininlar asta-sekin primat muloqot tizimlarini oʻzgartira boshlagan paytda, boshqa onglar nazariyasini shakllantirish qobiliyati va Intensionallikni oʻrganayotganida yuzaga kelgan, deb taxmin etiladi.

Ушбу ривожланиш мия хаджми осишига мос келган бо'лиши мумкин; аксарийат тилшунослар тил тузилишини тегишли мулокот ва иджтимоий вазифаларга хизмат qilish uchun evolutsiyalangan, деб карашади.Til odam miyasining turli, xususan Broca va Wernicke sohalarida ishlanadi. Одамлар тилни йош болалик пайтидаги иджтимой о`заро муносабат оркали о`злаштирадилар ва о`ртача уч йошга келиб равон гапира оладилар. Тил ишлатиш одам маданиятига чукур сингган. Бинобарин, тиль факатгина мулокот воситаси бо'либ колмай, балки индивидуаллик, иджтимоий стратификация, парвариш ва ермак каби иджтимоий ва маданий ролларга хам эга.

Tillar vaqt oʻtishi bilan oʻzgaradi, ularning evolutsiyasini qadimgi tillar keyingi bosqichlar sodir boʻlishi uchun qanday belgilarga ega boʻlganini aniqlovchi ва ularni zamonaviy Tillarchi Tarixlikoslovshi.Умуми аждоддан келувчи тиллар гурухига тиллар ойласи дейилади. Бугунги кунда джахонда анг кенг таркалган тиллар, джумладан инглизча, испанча, португальча, руша ва хиндча хинд-европа тиллари; мандарин кситойчаси ва кантонча эса сино-тибетский тиллари; арабча, амхарча ва иврит эса семит тиллари; суахили, зулу ва шона эса банту тиллари ойласига киради. Тилшунослар фикрига ко`ра бугун мавджуд тиллернинг 50 дан 90 фойзигачаси 2100 йилга келиб йоголиб кетади. [1] [2]

Тил конкрет нутк ходисалари (айрим гаплар, хикоялар, бир неча кишинин сухбати ва шу каби), джумладан, ог`заки йоки мексаник усудда такрорланадиганэдзэдэдэгэдэгэдэдэгэджэдэджэдэджэдэджэдэджэджэдэдэ бэдэдэдэ нуткэдэгэдэгэдэгэдэджэдэдэгэ.Koʻplab nutq hodisalarining Struktur xususiyatlarini taxlil qilish, qiyoslash va umumlashtirish muayyan tilda mavjud boʻlgan elementlar va ular oʻrtasidagi munosabatlar majmuini yaxlit murakkif beradashtiavi tizavi tiz. Хозирги даврда турли миллат, элат ва кабилаларга тегишли 2500 дан 5000 тагача (баʼзи манбаларда 3000—7000 оралиг'ида) джонли тил борлиги маʼлум. Уларнинг хар бирида барча тиллар учун умуми бо'лган баʼзи универсальная структура xususiyatlar koʻzga tashlanadi.Лисоний тизим нуктай назаридан тилнинг бундай универсальный xususiyatlari sifatida barqarorlashgan koʻplab til belgilari - soʻzlarning ва улардан фойдаланиш бо'yicha umumiy (грамматик) qoidalarning mavjudligi; soʻzlar tarkibida tilning eng qisqa (kichik) tovush birliklari - fonemalarning ajratilishi kabilarni koʻrsatish mumkin. Ayrim olingan soʻz doirasida fonemalar bir yoki bir necha boʻgʻinga birlashadi. Tilning kamroq umumiy bulgan structur xususiyati alohida soʻzlar doirasida yanada kichikroq fonetik-semantik qismlar - morfemalarning ajralishidir.Nutq jarayonida har qanday nutq hodisasining gaplar tashkil etishi har qanday tovush tilining universal xususiyati hisoblanadi. Умумий сюсиятлар дойрасида турли хил тилларда уларни ташкил этувчи элементарнинг чексиз вариантлашуви ва бу элементарнинг нутк джарайонидаги о`заро муносабати кузатилади.

Тиль мехнат ва ижтимоий онг билан биргаликда бир-бирига о`заро бог'лик бо'лган, инсонни хайвондан фаркловчи 3 та анг мухим хоссалардан бирини ташкил этади. Ushbu hossalar ichida mehnat muhim ahamiyatga ega bo'lib, u jamiyat mavjudligining moddiy asosi hisoblanadi.

Тилнинг тафаккур, иджтимоий онг билан алокаси нихойятда узвий, чамбарчасдыр. Til belgilari - soʻzlar, soʻz birikmalari va gaplar - moddiy shakllar boʻlib, ularda ongning perfect mahsullari - aniq tasavvurlardan tortib eng mavhum va umumlashtiruvchi tushunchalar yoki hukmlarzactivacha obʼ. Шундай килиб, тиль нафакат фикрни ифодалаш йоки фикр альмашиш воситаси, балки иджтимоий онгда фикрларни шакллантириш ва мустахкамлаш воситаси хисобланади. Тиль - джамият бойлиги, у джамият азоларининг озаро алокасини амальга оширади, озвучивающий моддий ва маʼнавий турмушида рой берадиган барча вокеаходисалар хакидаги билимларни джамлайди ва улардан хабардор гилади; тил айни маʼнода асрлар мобайнида шаклланади ва мавджуд бо'лади.Тафаккур тилга караганда бирмунча тезрок ривожланади ва янгиланади, леки тилсиз тафаккурни тасаввур этиб бо'лмайди: тильда ифодаланмаган фикр ноаник, тушунарсиз бир нарса борида борашлиш лиш Tafakkur tilsiz mavjud bo'lmas ekan, til ham tafakkursiz yashay olmaydi. Biz oʻylab turib gapiramiz va yozamiz, oʻz fikrlarimizni tilda aniqroq va tushunarliroq bayon etishga harakat qilamiz. Демак, фикрлар тил негизида пайдо бо'лади ва унда мустахкамланади; тил билан тафаккур бир бутунликни ташкил этади.

Tilning, dastlabki tilning paydo boʻlishi masalasi insoniyatni qadimgi zamonlardan beri qiziqtirib keladi. Кадимги даврлардан бошлаб тилнинг келиб чикиши хакида ко`плаб назариялар, таʼлимотлар пайдо бо'лди. Лекин бу назария ва таʼлимотлар тилнинг келиб чикиш масаласини ханузгача узил-кесил хал килиб бера олгани йок.

Кайд этилганидек, джахон тиллари о`з грамматик курилиши, лугъат бойлиги ва бошка джихатидан бир-биридан фарк калади, лекин шу билан бирга улар барча тиллар учун муштарак бойланида лосунийумат.Тиль давр билан, замон билан хамоханг равишда озгариб боради (узбек тилининг кадимги туркий тил даври билан хозирги ко`риниши чог`иштирилса, бундай о`згаришлар каи дараджада-ба'лганлигоси-ягариджа-йага-и-дараджа-ба'лганлигос-ягагар). Масалан, отмишда джахон маданияти ривожига катта хисса ко`шган феклар ва римликлар со`злашган кадимги юнон ва лотин тиллари даврлар утиши билан муомаладан чикиб, о'лик тилларга айланиб колган.

Tildagi oʻzgarishlar tabiati hamda til taraqqiyotidagi yoʻnalishlar 2 ta boshqa boshqa omil - jamiyat hayotidagi tarixiy oʻzgarishlar hamda til taraqqiyotining muayyan bosqichanadus belagilus krakturasi. Til tarixining jamiyat tarixi bilan aloqadorligi tilning ichkistrukturasi oʻzgarishlarida (asosan, leksika va frazeologiya sohasida), shuningdek, muayyan tilning tarkalish miqyoslari oʻzgarishida (бо́лдаси́нда́ра́йа́йа́йа́йо́йо́йо́заришида (бо́лда́йа́ди́ра́йа́йсион)Фонетика ва морфология сохаларидаги о`згаришлар ижтимоий хаёт вокеа-ходисалари билан бевосита бог'лик емас. Tilstrukturasining jiddiy oʻzgarishlari tillarning oʻzaro taʼsirlashuvi jarayonlariga bogʻliq boʻladi. Джамият тариксий тараккиётин турли боскичларида тиллернинг лахджавий фаркланиши дараджасидаги тафовутлар тиль таришинин джамият тариши билан алокадорлигини белгиловчи xususiyat xisoblanadi. Джамиятнинг айрим худудий кисмларга иктисодий ва сиесий парчаланиши джарайонлари иктисодий ва сиесий бирлашиш джарайонларидан устун бо'лганда, яшлит, бир бутун тиллар худудий лахибаларга бо.Аксинча, джамиятнинг иктисодий, сиёсий бирлашиш джарайонлари худудий парчаланиш джарайонларидан устунлик гилган даврларда, лаксджавий дифференциация билан бир каторда, адабиётда адабий тил сифамвишанатибода муста́йтда адабий тил сифамвишанатибода мустахонлари. Umumxalq милли тилнинг шакланиши тегишли миллатнинг шакланиши даврида рой беради.

Шунингдек каранг [тахрир]

Адабиётлар [тахрир]

  • Дмитрий Петров Полиглот, 2012
  • Усмонов С, Умумий тильшунослик, Т., 1972;
  • Будагов Р. А., Человек и его язык, М., 1974;
  • Березин Ф. М., Головин Б. Н., Общее языкознание, М., 1979;
  • Реформатский А. А., Введение в языковедение, М., 1998.
.

Тильшунослик - Википедия

Тильшонослик йоки лингвистика тилларни о`рганувчи фандир. Тилшуносликнинг амалий ва назарий турлари мавджуд бо'либ, назарий тилшунослик тилнинг структураси (грамматикаси) ва унинг маʼноси (семантикасини) органади. Грамматика - морфология (soʻzlarning tuzilishi va ozgarishi), sintaksis (soʻzlarning iboralarga va gaplarga biriktrilish qoidalari) va fonologiya (tilni abstrakt tovushlar yordamida organish) fanlarini qamrab oladi.Амалий тилшунослик, асосан, тилшуносликда о`рганилган назарий билимларни амалиотда ко'ллаш билан шуг`улланади. Амалий tilshunoslik tarkibiga xorijiy tillarni oʻrganish ва oʻrgatish, tarjima, nutq terapiyasi va nutq patalogiyasi kabi fanlar kiradi.

Tilshunoslik , lingvistika - til haqidagi, uning ijtimoiy tabiati, vazifasi, ichki tuzilishi, tasnifi, muayyan tillarning amal qilish (faoliyat) qonunlari, tarixiy taraqidagiyoti haqidagi. Максади, вазифаси ва шу кабига кора, Т.нинг бир неча йо'налишлари (сохалари) бор: умумий Т. - тилни умуман инсонга хос ходиса сифатида о`рганувчи, асосий вазифаси дунйо тилларига хос энгумий белгиксусусусиятларни аниклаш ва йоритиш соуса - боеганайтларни аниклаш ва йоритиш т. амалий Т. - тильдан фойдаланиш билан алокадор амалий масалаларни (экспериментальная фонетика, лексикография, лингвостистика, транскрипсия, транслитерация ва бошкалар) хал килиш методларини ишлаб чиквчи йо'налиш; математик лингвистика, структуравий тилшунослик, киё'сийтариксий тилшунослик ва бошка Паралингвистика, этнолингвистика, психолингвистика, социолингвистика каби сохалар созловичи (шакссдадиан джамиятсадилан хамиятсадилан джамиятсадилан хамиятсадилан джамиятсадилан джамиятсадилан джамиятсиан)

Мазкур йоналишлардан ташкари Т.нинг хар бир тильдаги муайян сатлар ва бирликларни о`рганувчи ко`плаб тармок ва бо`лимлари бор: семасиология тиль бирликлари маʼноларини органади; фонетика ва фонология тилнинг товуш курилишини текширади; лексикология ва фразеология tilning lugʻaviy materialini tadqiq etadi. Soʻz yasalishining tadqiqot obʼyekti soʻzlarning yasalish usullari va ushbu usullarning mahsuldorligi bo'lsa, grammatika (морфология ва синтаксис), soʻz oʻzgarishlarini va soʻzlarning gaplardamal bariikʻz biratiik.T. ning har bir boʻlimida yanada kichikroq (maydaroq) maxsus boʻlimchalar boʻlishi mumkin. Mac, leksikologiya doirasida onomastika boʻlimchasi boʻlib, u, oʻz navbatida, antroponimika, toponimika va boshqalarga boʻlinadi. Муайан тилнинг худудий фаркланиши (дифференциацияси) ни диалектология о`рганади. Mazkur boʻlimlarning har birida tilning hozirgi ahvoli va uning tarixiy taraqqiyoti tadqiq etiladi (qarang Diaxroniya, Sinxroniya). Джахон Тиллари, ularning oilalari va guruxlarini oʻrganuvchi T.tarmoklari: arabistika (arabhunoslik), germanshunoslik, turkiyshunoslik, slavyanshunoslik, finugorshunoslik ва boshqa Tillarning o'zaro ta'sirlashuvi, yordamchi xalkaro tillarni yaratish nazariyasi в amaliyoti, shuningdek, бир tildan ikkinchi Tilga tarjima qilish muammolarini interlingvistika в tarjima nazariyasi o'rganadi.

Т. фан сифатида она тили ва хориджий тилларни о`рганишда, терминологияни ишлаб чикиш ва такомиллаштиришда, лисоний матнларни илмий шархлашда, машина таржимасида мухим ахамиятга эга; mavjud ва xayoliy narsalar (moddiylik va gʻoyaviylik) ning oʻzaro aloqadorligi muammolarini hal qilish, ijtimoiy ongni va ijtimoiy mavjudot bo'lmish insonning oʻzini toʻgʻri berlosgaazaris chunning xundi toʻgʻri берлосгаазаришуниш учун.Тил ва тафаккурнинг, лисоний ва мантикий бирлик (катталик) ларнинг озаро алокаси муаммоси Т. ва фальсафа томонидан баравар, бир ваактинг озида о`рганилади. Asosiy lingvistik metodlar sifatida tavsifiy (qiyosiy, konfrontativ, kontrastiv, tipologik), tarixiy (qiyosiytarixiy, komparativ) va normativstilistik (meʼyoriyuslubiy) metodlarni ko'rsatish mumkin. T.da yana maxsus tadqiqot usullari - lisoniy hodisalarni kuzatish, lisoniy eksperiment, lingvistik modellashtirish, lingvistik talqin usullari ham mavjud.T. falsafa va filol. фанлари туташган чегарада пайдо бо'лган.

T. muammolarini oʻrganish dastlab qad. Hindistondan boshlangan. Kds. xind Т. mil. средний. 6-asrdan oldin yaratilgan vedalarni til nuqtai nazaridan sharxlash natijasida vujudga keladi va mil. средний. 5 —4-асрларда яшаган Панинининг грамматикаси туфайли юксакликка кутарилди. Bu asar nazmda yozilgan 3996 ta qoidadan iborat bo'lib, unda sanskrit fonetikasi ва грамматикаси тавсиф этилган. Юнонистонда тиль мантикка бог'лик холда, шунингдек, униинг грамматик курилиши нуктай назаридан о`рганилган (Гераклит ва Демокритнинг карашлари, Платон ва аристотелнинг асарлари, фракиялик дионисийкайнинг "Гаракиалик Дионисийкайнинг" Гераклит ва Демокритнинг карашлари.Soʻzlarni turkumlarga ajratish Aristoteldan boshlangan (мил. Пр. 4-аср). Qad. юнон Т.нинг камолоти Искандариядаги, кисман Перган (Кичик Осиё) даги юнон тилшуносларин фаолияти билан бог'лик. Искандария грамматика мактаби (мил. Ав. 3–2-асрлар) вакиллари томонидан юнон тили грамматикаси йозилди. Юнон Т. асосида лотин Т. вуджудга келди (М. Т. Варрон, Э. Донат, Приссиан ва бошкаларнинг асарлари).

Кейнчалык араб (Багдод, Куфа. Басрадаги грамматика мактаблари), kdd. яхудий, оромий (Андалусия филологларин 9—12-асрлардаги асарлари) ва туркий (Кошгъарий ва Замаксшарий асарлари) тиллари илмий тавсиф манбай бо'лади.Орта асрларда тилшуносликнинг ривожи араб, шунингдек, араб тилида иджод этган арабский болмаган филологлар номи билан боглик. Араб Т.нинг ривожланишида Абу Райхон Беруний, Ибн Сино, Махмуд Кошгарий, Замаксшарий, Джавхарий сингари о`ртаосиолик олимларнинг хам хисаси катта болган. Ибн Сино товаровушларни фонема нуктаи назаридан текширган бо'лса, Джавхарий, Кошг'арий ва Замаксшарилар лексикология ва лексикофафия сохасида джахон тилшунослигига катта янгиликлар киритдилар. Максмуд Кошгарий ва Замаксшари о`зларин "Девону луготиттурк", "Мукаддимат уладаб" асарлари билан туркий лахджаларни хамда бошкабошка ойлаларга мансуб тилларни кийослаш ва чогилъиштири Т.да qiyosiytarixiy метод ва типологиядан foydalangan dastlabki tilshunoslar sifatida nom qozonganlar. Filologik fanlar Uzoq Sharqda, xususan, Xitoy va Yaponiyada ham rivojlandi. Россияда Т. 15 - 16-аср лардан бошлаб тараккий кылды.

М. В. Ломоносовнинг "Русь фамматикаси" асарида рус адабий тилининг фонетик, морфологик, кисман синтактик сюсусиятлари биринчи марта изчил байон гилинди.

Уйгониш даврида антик дунё маданий меросига бо'лган кызыкиш классик филологиянинг rivojlanishiga ветчина туртки болди.Шу билан бир каторда, янги, замонавий европа тилларини мантикий асосда о`рганиш бошланди. Qiyosiy metodika va tarixiylik tamoyilining qoʻllanishi qiyosiytarixiy T.ka asos soldiki, bu soha tillarning qarindoshligini oʻrganishda, генеалогия обработки почвы: таснифшш ишлаб чикишда, хариндош тиллеринг, тиллэросаналарининг, тиллеродэвитаринг, тиллэросаналарининг, тиллер холатини кайта тиклашда ва бошкаларда муваффакиятларга эришди. T.dagi qiyosiytarixiy yoʻnalishning rivojlanishiga nemis olimlari F.Бопп, Я. Гримм, А. Ф. Потт, А. Шлейксер, А. Дитс, даниялик Р. К. Раск, чексиялик Ю. Добровский, австриялик Ф. Миклошич, рус олими А. X. Востоков ва бошка катта хиша гошдилар. Умуми Т. асослари, тилни "фаолият" ва "фаолият махсули" сифатида тушуниш, тилнинг ташки ва ички шакли хакидаги таʼлимот, тиллинг типологии таснифи ва бошка муаммоляр немис олими В. Гакиданумбольд том. Унинг фикрлари 19–20-асрлар гарб Т.нинг бир канча йоналишлари ривожига катта тасир корсатди.Гумбольдт Т. мантикиликдан кутулиши ва о'з методига эга бо'лиши кераклигини, тилнинг тизим хусусиятига эгалиджини, объединение 2 джикшти - товуш ва маʼноси борлигини камда иджтимой ходисалигини асосли. 19-asr oʻrtalarida A. Shleyxer T.da biologik nazariyalarni qoʻllashga urinib koʻrdi.

Лингвистик натурализмни танкид килиш негизида йош грамматикачилар (немис олимлари А. Лескин, К. Бругман, Г. Остхоф, Б. Дельбрюк, Г. Пауль ва бошкалар) мактаби шакланиб, у асосий эттиборни котдиган тиллариган.Ushbu maktab vakillari qiyosiytarixiy T.ning rivojini yangi bosqichga olib chiqdilar. 19-асрда хиндевропашуносликнинг асосий тармоклари (эллинистикаюноншунослик, романистика, германистика, славяншунослик, кельтшунослик ва бошкалар) батамом шакланиб бо'лди. Hindevropa Tillari Uchun Ishlab Chiqilgan Qiyosiytarixiy Metod Tamoyillari Ushbu Oilaga Kirmaydigan Boshka Tillarga Ham tatbiq etildi. Шу тарика семитология, туркийшунослик, финугоршунослик, африкашунослик каби сохалар шаклланади.T.ning 20-asr boshlaridagi rivojlanishida Ferdinand de Sossyurnnnt asarlari, birinchi navbatda, "Umumiy tilshunoslik kursi" (1916) muhim rol oʻynadi. Сосюр тилнинг белги назариясини яратди, синхрония ва диахрония, ички лингвистика, ташки лингвистика ва бошка муаммолярни тадкик килди. F. de Sossyur gʻoyalari keyinroq paydo boʻlgan lingvistik structureizm maktablarida: Praga lingvistik maktabi - функциональный тильшунослик, Копенгаген лингвистик то`гараги (глоссематика), Jeneva maktavrikadescriptioni, Т.да янада rivojlantiriladi.

Struktural oqimlar билан бир katorda boshqacha yo'nalishlar ва qarashlar rivojlana boshladi: psixologik yo'nalish (nemis olimlari Х. Shteyntal в В. Вундт asarlari; рус Олими В.В. Potebilanya ветчина ushbu yo'nalishga qo'shiladi), neyrolingvistika ва boshqa Materialistik dunyoqarashning гэна yoyilishi билэна eksperimental fonetika в lingvistik география xam rivojlana boshladi. Кейинчалик Т.да янги йоналиш ва бо'лимлар: психолингвистика, социолингвистика, этнолингвистика, семиотик лингвистика, трансформация лингвистика, матн лингвистикаси в бошка пайдо бо'лади.Hozirgi xorijiy T.da materialistik nazariyalar bilan bir qatorda idealistik tamoyillarga asoslangan nazariyalar ham (mas., Lisoniy nisbiylik nazariyasi yoki yangi gumboldtchilik) mavjud.

Узбек Т. тарикси Махмуд Кошгарий ва Замаксшариларнинг изланишларидан бошланиб, узок, тариксий тараккиёт йолини босиб отди. 15-асрдан 20-аср 20-йилларигача о`збек тилини о`рганишнинг амалий джихатларига алохида этибор берилди (каранг лексикография, луг`ат), ко`плаб икки тилли (узбекчафоршабек, о`чазбекатзалдакрускчауг, Т.нинг лексикология ва лексикофафия бо`лимлари ривожланди. Узбек тилини хозирги маʼнода оърганиш 20-асрнинг 20-йилларидан бошланган. Sho'ro davrida Olib borilgan сезам siyosati, рус tilining jamiyatdagi mavqeini Haddan Ziyod oshirib ko'rsatish oqibatida tilni, сезам hodisalarini o'rganish, tavsif ва tadqiq etishda (ayniqsa, o'zbek тили grammatikasini o'rganishda) muayyan kamchilik ва nuqsonlarga YO'L qo'yilgan bo'lsada, o'zbek Т. rivojlanib, ma'lum yutuklarga erishdi . Узбек Т. Ривожига Фитрат, К. Рамазон, Отажон Хошим, С.Иброхимов, Олим Усмон, 3. Махруфов, Факсри Камол, А. Гуломов, Ф. Абдуллаев, Ш. Шоабдурагъмонов, Г. Абдурахмонов, А. Рустамов, М. Аскарова, X. Дониёров, Ш. Шукуров, Ш. Рахматуллаев, М. Миртожиев, Э. Бегматов каби олимларимиз, рус тилшуносларидан Е. Д. Поливанов, А. К. Боровков, К. К. Юдаксин, А. Н. Кононов, А. М. Щербак, В. В. Решетов ва бошка катта хисса ко`шдилар. Oʻzbekistonda T. muammolari Oʻzbekiston FA Alisher Navoiy nomidagi Tip va adabiyot instituto`, shuningdek, oliy oʻquv yurtlarining tilni oʻrgatish bilan bogʻliq kafedralari tomonidan adʻorganiladi, maxsustiʻa va.== Адабиет ==

  • Общее языкознание. Формо` существования, функции, история языка, М., 1970; Общее языкознание. Внутренняя структура языка, М., 1972; Общее языкознание. Методы лингвистических исследований, М., 1973; Березин Ф. М., История лингвистических учений, 2изд., М., 1984; Реформатский А. А., Введение в языковедение, М., 1998; Нурмонов А., Узбек тилшунослиги тарикси, Т., 2002.

Абдувахоб Мадвалиев, Ибодулла Мирзоев.

Лингвистика (лот.lingua - til) - til haqidagi fan (к, тильшунослик). [1]

Qiyosiy tilshunoslik-tillarning universal xarakterlarini oʻrganish bilan bogʻliq boʻlgan fandir. Tarixiy tilshunoslik-tillarning paydo boʻlishi, rivojlanishi va oʻzgarishini oʻrganuvchi fandir.

  1. ↑ OʻzME. Биринчи джилд. Тошкент, 2000-й год
.

Миллий тил - Википедия

Миллий тил - умами худуд, иктисод ва маʼнавий бойлик билан бирга миллатни ташкил этувчи ижтимоийтарихсий категория. Millatning oʻzaro aloqa vositasi hisoblangan Milliy til 2 shaklga ega: ogzaki va yozma. Миллий тил кабила, элат тилларидан фаркланади.У, одатда, миллатни бирлаштириб турувчи ягона тиль вазифасини баджаради. "Миллий тил" тушунчаси тилнинг яшаш шаклларига алокадордир, у тил мавджудлигинин алохида тури бо'либ, мавджудликнинг бошка тур (лар) ига (уруг`, кабила ёки элат тилига), тилшиинг милланиш, qilishiq ) мамкин.Хар бир миллат о`з тилига эга. Баʼзан бир миллат бир неча тилга эга бо'лиши мумкин: белгияликлар - бир миллат, лекин франсуз ва валлон тилларида созлашади. Швейсарияликлар - ягона миллат, лекин улар немис, франсуз, итальянский ва ретороман Миллий тилларида со`зла-шади. Аксинча, бир неча миллатлар бир Миллий тильдан фойдаланадилар, xususan, AQSH, Англия, Австралия ва бошка инглизча со`злашувчи мамлакатларда инглиз Миллий тилининг вариантлари, я bни британия вариант английского языка, америка.Миллий тилнинг хосил бо'лиши узок ва мураккаб джарайондир. Милли тилнинг шакланишидаги анг олий боскич миллий адабий тиль хисобланади. Biroq Milliy til adabiy tildan farqdanib, ogʻzaki nuqt va xalq shevalarini ham oʻz ichiga oladi.

Абдузухур Абдуазизов. [1]

  1. ↑ OʻzME. Биринчи джилд. Тошкент, 2000-й год
.

Она тили - Миллатнинг рухидир

Фотография: O‘zA

.

Ona tili - миллатнинг рухидир. Тиль - давлат тимсоли, мульки. Тилни асраш, ривойлантириш - миллатнинг юксалиши демак. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida davlat tilining maqomi huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yilgan. Шу тарика узбек тили мустакил давлатимизнинг Байроги, Герби, мадхияси каторида турдиган, конун йоали билан химоя килинадиган мукаддас давлат рамзига айланди.

Бундан 27 йил мукаддам узбек тилига давлат тили макоми берилган эди. Бу о'з даврида том ма'нода оламшумул вокеа бо'лган эди. Чунки, Беруний, Ибн Сино, Аль Хоразмий, Аль Фаргоний, Алишер Навои, Амир Темур, Мирзо Улуг'бек, Бобур Мирзо сингари буюук сиимоларни йетиштирган халк тили йо'голиш арафасига келиб колган эди. Mustaqillikka илк qadamlar tashlanayotgan davrdayoq prezidentimiz tomonidan o‘zbek tiliga davlat maqomi berish masalasi kun tartibiga qo‘yilib, bu ish amalga oshirilgan edi.Она тилимиз - узбек тилига 1989 ил 21 октября давлат тили макоми берилди. Bu mamlakatimiz, yurtdoshlarimiz hayotidagi unutilmas, tarixiy voqeaga aylandi. Agar o‘shanda til to‘g ’risida qonun qabul qilinmaganda edi, o‘zbek tili ham tarix saxifalaridan joy olgan bo ’larmidi?!.

Шуни та'кидлаш керакки, о'збек тилига давлат тили макомайнинг берилиши халкимизнинг милли мустакилликка эришиш йо'лидаги мухим кадамларидан бири болган эди. Истиклол йилларида мамлакатимида барча сохаларда бо'лгани каби тилимиз тараккиетида хам мухим о'згаришлар юз берди.Узбек тилининг халкаро микёсда обро'си ошди. «Давлат тили хакида» ги конун она тилимизнинг бор го'заллиги ва дзезибасини то'ла намойон этиш билан бирга, уни илмий асосда ривожлантириш борасида хам кенг имкониятлар яратди. Олимлар ва мутаксассислар томонидан илм-фан ва турли сохаларга оид энсиклопедия ва луг'атлар, дарслик ва о'кув ко'лланмалари чоп этилди. Mumtoz adabiyotimiz namunalari, sakson mingdan ziyod so'z va so'z birikmasini, fan, texnika, sanoat, madaniyat va boshqa sohalarga oid atamalarni, shevalarda qollaniladigan ts'zlarni o'z 'ати' бу борада амальга оширилган ишларнинг анг мухимларидандир.

Тиль - миллат кийофасинин бир боалаги. Дунёдаги барча халклар о‘зинин миллий расмий тилига эга деб айтолмаймиз. Чунки бу халкнинг милли мустакиллиги билан боглик. Mutaxassislarning so‘zlariga qaraganda, bugungi kunda har ikki xaftada bitta til yo‘qolib bormoqda. Bu o‘z navbatida o‘sha tilda so‘zlashuvchi xalqlarning yo‘qolishini anglatadi. YuNeSKO vakillarining so‘zlariga qaraganda, qachonlardir odamlar so ’zlashadigan tillarning soni 7 миндан 8 минтагача йетган боальса, бугунги кунда сайёрамида 6 минта тил мавджуд турбоалиб, ularning 90 фолибизи кетиши йоаблса.Бу асосан цивилизация туфайли маданиятидан айрилайотган кам сонли миллатларнинг тилларидир. Бу тилларда созловчи ахолинин айримлари йозувга эга бо'льса, айримлари бундан бебахрадир. Масалан, Африка тилларида, со'злашувчи ахолининг 80 фоизи хамон о'з йозувларига эга эмас. Минглаб тиллардан та'лим тизимида фойдаланишнинг имконияти йо'к. Интернетдан фойдалана олмайдиган тиллар хакида-ку айтмаса хам бо'лади. Chunki yangi texnologiyalarning rivojlanishi tufayli ayrim xalqlar o‘z tillaridan ko‘ra zamonaviy tillardan foydalanishga majbur bo‘lmoqda.Bugun Internet tilining 81 foizi ingliz tiliga to‘g‘ri keladi. То'гари, авваллари хам тиллар пайдо бо'лган, муаммолада бо'либ, ма'лум вактдан со'нг йо'к бо'либ кетган. Лекин хозиргидек земледелие жадаллик билан йо'колиши таришда кузатилмаган. Йо'колиб кетиш хавфида бо'лган тилларнинг саклаб колиш йо'лида амалга осирилайотган са'й-харакатларнинг асосий макшади хам маданиятлар ва тиллар шилма-хиллигини та'минлашдан иборатдир. Чунки айнан тиль туфайли халк ва элатларнинг маданияти, урф-одатлари сакланиб колади, сайёрамизда яшайотган халкларнинг о'тмиши ва маданияти хурмат цилинади.Tilshunoslar yo‘qolib ketish arafasida turgan tillarni saqlab qolishning imkoniyatlari hozircha qo‘ldan boy berilmaganini aytishadi. Tillarni saqlab qolish uchun esa, BMT ekspertlarining fikricha, bu Tillardan ta'lim tizimida keng foydalanishni yo‘lga qo‘yish kerak.

Тиль - мельница ма'навий бойлигидир. Тил нафакат муаммола воситаси - балки халкнинг маданияти, урф-одати, унинг турмуш тарзи, тариксидир. Turli xalqlarning tillariga xurmat esa o‘z navbatida o‘zaro tushunishni, muloqotlarga imkoniyat yaratadi.Тилларни сакланиб колиси учун эса бу тилларни ко'лаб-чувватлаш зарурдир. Айнан тил туфайли инсоният у йоки бу халкка мансублигидан факсрланиб яшайди. Барча тилларни тан олиш ва xurmat qilish tinchlikning Birdan бир кафолатидир. Шу сабабли хам хар бир халк о'з тили сакланиб колиси учун харакат килади.

Лингвист олимларнинг фикрича, яна 25 йилдан со'нг хозир муамолада бо'лган тилларнинг о'нтасидан биттаси сакланиб колар экан.

Bugungi kunda dunyoda 6809 ta til mavjud bo‘lib, ularning teng yarmi sakkizta davlat - Meksika, Indoneziya, Kamerun, Braziliya, Hindiston, Xitoy, AQSh va Rossiya xissasiga to‘g‘ri keladi.Eng ko‘p tilli mamlakat sifatida Hindiston tan olinadi. Bu mamlakatda axoli 845 til va laxjada so‘zlashadi. Иккинчи о'ринда эса 600та тиль ва шевада со'злашувчи Папуа - Янги Гвинейя туради. Sayyoramizda eng ko‘p aholi so‘zlashadigan til sifatida xitoy, ingliz va ispan tillari tan olingan. Биринчи о'нликка хинди, бенгальский, арабский, португальский, немец, рус ва япон тиллари хам киритилган. Джаксон тилларининг атиги 4 фоизи европа китасига то'г'ри келса-да, анг коп со'злашувчи тилларнинг тенг ярми «ко'хна кита» да экани ма'лум бо'лди.341 миллион киши инглиз тилини она тили сифатида тан олади, бирок яна 350 миллионов киши бу тилни иккинчи она тили сифатида ко'ришини ма'лум qilgan. Taxlilchilar xitoy va ingliz tillari foydalanish bo‘yicha o‘z mavqeini oshirib borayotganini aytishadi. Вазиятни органаётган кузатувчиларнинг фикрича, фойдаланувчилар сони бо'йича айни дамда инглиз тили йетакчилик килайотган бо'льса, XXI аср орталарига бориб, хитой тили тили аср тил бо'либ олиши.

Мавджуд тилларининг 90% нинг хар биридан 100.000 ахоли фойдаланади. Mana shuning o‘ziyoq bu tillarning kelajagi qorong ’uligidan dalolat beradi. Bugungi kunda 357 tilda atigi 50 nafar kishi so‘zlashar ekan. 46 tildan esa atigi bir kishining foydalanishi aytiladi. Уларнинг о'лими билан бу тиллар хам йо'кулади. Олимларнинг фикрича, тиль яшаб колиши учун ундан камида бир миллон киши со‘злашиши керак экан. Biroq bunday tillar dunyoda atigi 250 тадир. Узбек тили хам мана шу 250танинг итида экани квонарли, альбатта.

ЮНеСКО томонидан нашр килинадиган «Йо'колиб кетиш хавфи арафасида турган джахон тиллари атласи» да Европадаги 50та, Тинч океани минтакасида эса 200та тил йо'колиб кетиш арафасида экадани та.Afrikadagi 1400ta tildan 600tasi kelajakda, 250tasi esa yaqin orada butunlay yo‘qolishi xaqida bong urilmoqda.

AQSh hududlariga yevrropaliklar qadam qo‘yganlarida bu mintaqada minglab tillar mavjud edi. Айни дамда шимолий Америка hindularning камида 150та тили сакланиб колган. Leyptsig universityti xodimi Baltazar Bikelyaning so‘zlariga qaraganda, Kavkazda atigi 3-4 kishi so‘zlashuvchi tillar bor.

ЮНеСКО xomiyligida Leyptsigda bo‘lib o‘tgan lingvistlarning xalqaro anjumanida kam sonli xalqlarning tillari yo‘qolib ketishiga globalizatsiya aybdor ekani aytildi.Бирок айрим такслилчилар, тиллинг йо'колишига глобализацияадан ташкари айрим хукуматлар олиб борайотган сиёсат хам айбдор эканини эслатиб о'тишди. Бу каби вазият асосан Африка мамлакатларида учрамокда.

Olimlar insoniyat tarixida 9000 mingdan ortiq til yo‘q bo‘lib ketganini aytishadi. Нафакат босиб олинган худудлардаги халкларнинг тиллари, балки фотихларнинг тиллари хам йо'колиб кетгани тариксдан ма'лум. Бу борада кадимги юнон, оромий, лотин, санскрит, ведий, ассурий, кадимги форс тилларини мисол сифатида келтириш мамкин.YuNeSKO mutaxassislari o‘lib va ​​yo‘qolib borayotgan tillarni qutqarib qolish mumkinligini aytishadi. Misol tariqasida o‘tgan asrning 80 yillarida atigi 8 kishi so‘zlashgan Yaponiyaning Xokkaydo orolidagi ayn tilini keltirish mumkin. Bugungi kunda tiklangan bu tilda bir necha ming kishi gaplashmoqda. Икки мин йил давомида о'лик тил ксисобланиб келинган иврит тили хам кайта исте'молга киритилди. Бугунги кунда иврит тилида 9 миллионов киши суксбатлашади.

Кадимда халклар о'з тур джойларидан майбуран ко'чирилганлари буа улар бошка минтакаларда со'злашувчи халклар билан коришиб кетиб, уларни тилларини о'злаштиришга ​​майбур бо'лган.Лотин Америкасидаги айрим халклар эса алкоголь ва гийоксванд моддалар исте'моли туфайли йо'к бо'либ кетган. Эндиликда эса кичик бир халк йошларининг келаджаги порлок сифатида ко'риладиган иккинчи халк тилидан фойдаланишга уринайотгани буа тиллар йо'колмокда.

Qachonki bolalar o‘z ona tillarida o’qishni to ’htatar ekan, o‘sha til yo‘qolib ketish arafasiga kelib qoladi. Тилларни саклаб колиш бу осша халкнинг маданияти, урф-одати, расм-русумларин сакланиб колинишини англатади.Чунки, халк такдири тил такдири билан бевосита боглик. Тиль хар бир миллат маданиятинин озагидир. Шу сабабли хам тилнинг сакланиши халк тараккиёти ва келаджагини белгилайди. Тиль халкни бирлаштиради, тарбиялайди, о'китади, урф-одат, ананаларини саклайди. Шундай экан, она тилимизнинг халкаро микьёсдаги обро'-этиборини юксалтиришда, юни миллий ва умумбашарий тушунчалар асосида тараккий этган тиллар сафига ко'шишда хар биримиз тилимизга чуракюр 9

Шарофиддин Тоалоганов

.

Смотрите также